Scholenstichting ambieert groei
Uit de Maas & Waler 27-10-2021
MAAS EN WAAL – Talenten ontplooien, jezelf blijven ontwikkelen en met een nieuwsgierige blik de wereld tegemoet treden, dat is wat Stichting Groeisaam Primair Onderwijs wil stimuleren. Zowel onder de 4.530 leerlingen die onder de stichting vallen, als onder de 472 medewerkers.
Groeien in de breedste zin van het woord, dat is wat Groeisaam de komende jaren voor ogen heeft. Die doelstelling is vastgelegd in het Groeiplan 2021-2025, dat de stichting onlangs presenteerde. Met het strategisch beleidsplan stellen bestuurders Lia van Meegen en Anne Verhees kaders waarbinnen scholen hun eigen koers kunnen varen. ‘Doordat de 23 scholen hun eigen speerpunten kiezen, is er ruimte voor diversiteit, zonder dat er eilandjes ontstaan’, aldus Verhees.
Werkplezier
Want juist die eilandjes, daar wil Groeisaam vanaf. ‘We doen het sámen, en daar gaan we ons de komende jaren nog meer op richten. Dat betekent dus ook ‘over de schutting kijken’, informatie met elkaar delen en oog hebben voor andere oplossingen. Dat zorgt niet alleen voor meer kennis en een bredere blik, maar ook voor meer werkplezier. En dat zie je weer terug in de omgang met de leerlingen.’
Binden en boeien, dat is kortgezegd wat de stichting wil. Boeien, door het lesprogramma en de schoolse omgeving uitdagend te houden. Binden, door contact met ouders te maken én dat te onderhouden. ‘De afgelopen anderhalf jaar heeft de communicatie tussen ouders en leerkrachten voornamelijk online plaatsgevonden. Nu persoonlijke gesprekken wel weer mogelijk zijn, willen we bekijken hoe we dat (hernieuwde) contact in willen vullen’, legt Van Meegen uit. ‘Het is zoeken naar de juiste balans, en daar zijn we druk mee bezig.’
Corona
Dat de coronatijd geleid heeft tot veranderingen, ook in het onderwijs, moge duidelijk zijn. De leerlingen en onze medewerkers hebben ook in coronatijd veel geleerd. Maar het samen leren met en van elkaar en de (sociale) interactie hebben we gemist. ‘Ook hiervoor geldt dat we gezamenlijk bijsturen en er stappen vooruit worden gezet. En daar hebben we alle partijen, zowel leerkrachten als leerlingen en hun ouders, hard bij nodig.’
De twee geven aan dat er met de presentatie van het nieuwe Groeiplan een start is gemaakt, ‘maar we zijn er nog niet’, aldus Van Meegen. ‘Er is nog genoeg te leren.’